W dzisiejszych czasach na ulicach coraz częściej spotykane są samochody elektryczne. Jeszcze kilka lat temu takie pojazdy można było policzyć na palcach jednej ręki, obecnie są liczone w tysiącach. Nic dziwnego, że ludzie chętnie sięgają po auta z tym napędem. Mają one naprawdę wiele zalet. Zmierzch silników spalinowych zbliża się i nie da się tego uniknąć.
Rodzaje samochodów elektrycznych
Obecnie na rynku wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje samochodów elektrycznych. Producenci do ich oznaczeń używają anglojęzycznych skrótów: BEV, PHEV oraz HEV.
BEV (Battery Elecric Vehicle) – to samochody w pełni elektryczne, które poruszają się dzięki baterii ładowanej z gniazdka. Ich napęd stanowią tylko jednostki elektryczne, auta te nie posiadają motoru zasilanego paliwami kopalnymi. Są to pojazdy w pełni ekologiczne, które nie zanieczyszczają środowiska szkodliwymi substancjami. Dodatkowo, przyczyniają się do zmniejszenia emisji śladu węglowego do atmosfery.
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – hybryda typu plug-in to pojazd częściowo elektryczny. Może być zasilany zarówno bateriami ładowanymi przez zewnętrzne źródło energii, jak i paliwami kopalnymi. Podczas jazdy kierowcy mogą w łatwy i bezpieczny sposób przełączać się pomiędzy silnikiem spalinowym, a napędem elektrycznym. Takie rozwiązanie to najbardziej funkcjonalny i optymalny wybór dla osób, które chcą mieć realny wpływ na ochronę środowiska, ale przy tym nie chcą rezygnować z charakteru samochodu, z którym napędy spalinowe od zawsze są utożsamiane.
HEV (Hybrid Electric Vehicle) – to pojazdy wyposażone w napęd elektryczny, który jest produkowany przez nie same, np. podczas hamowania. Akumulatora elektrycznego nie można ładować z zewnętrznych źródeł. Głównym napędem samochodu pozostaje w tym przypadku silnik spalinowy. Tego typu system znakomicie sprawdza się m.in. podczas jazdy w korku. Silnik elektryczny włącza się wtedy automatycznie, przez co zużycie paliwa spada do wartości minimalnych.
Rosnące zapotrzebowanie na stacje ładujące
Wraz ze zrostem liczby aut zasilanych napędem elektrycznym na drogach wzrasta zapotrzebowanie na dedykowaną im specjalnie infrastrukturę, a w tym ładowarki do samochodów elektrycznych. W naszej firmie zajmujemy się dystrybucją takich urządzeń. Zapraszamy do kontaktu, jeśli poszukują Państwo profesjonalnych produktów do ładowania pojazdów elektrycznych.
Rodzaje wtyczek
Producenci pojazdów wykorzystują różne rodzaje wtyczek do ładowania samochodów elektrycznych. Standaryzacja w tym zakresie wydaje się jednak nieunikniona, głównie ze względu na potrzebę utrzymania
kosztów produkcji na odpowiednio niskim poziomie oraz wygodę kierowców.
Elektromobilna rewolucja
Na pierwszy milion zarejestrowanych pojazdów elektrycznych czekaliśmy 20 lat, na drugi – 18 miesięcy, na trzeci – 8 miesięcy
Historia rozwoju pojazdów elektrycznych
1884 - Angielski wynalazca Thomas Parker buduje pierwszy samochód elektryczny
1891 - William Morrison buduje pierwszy samochód elektryczny w USA
Na przełomie XIX I XX w USA 40 % stanowiły pojazdy parowe 38 % elektryczne i 22 % spalinowe. Ówczesne samochody elektryczne były dwukrotnie droższe od spalinowych i mogły pokonać srednio dystans 100-150 km
1959 - Henney Kilowatt buduje samochód elektryczny na bazie Renault Dauphine
1996 - General Motors wypuszcza EV1
2008 - Tesla Roadster – pierwszy samochód elektryczny wykorzystujący baterie litowo-jonowe (mógł przejechać ponad 200 mil, tj. ok. 320 km, na jednym ładowaniu
2010 - Nissan LEAF – najlepiej sprzedający się samochód elektryczny na świecie
2012 - Tesla Model S-kiuczowy momet w rozwoju elektromobilności,, nowa definicja e-auta
2013 - BMW i3 pojawia się na rynku
2014 - Po drogach na całym świecie porusza się ponad 500 000 samochodów z napędem elektrycznym
2016 - Norwegia staje się pierwszym państwem na świecie, w którym udział zarejestrowanych samochodów elektrycznych przekracza 5%
2017 - Po drogach na całym świecie porusza się ponad 3 mln samochodów z napędem elektrycznym