Chargeup

FAQ

Ładowanie samochodów elektrycznych

Od czego zależy czas ładowania samochodów elektrycznych?
Czas ładowania samochodów elektrycznych zależy od trzech parametrów. Mocy ładowarki, pojemności akumulatorów i mocy przetwornicy zainstalowanej w samochodzie.

Jaki jest podstawowy podział stacji ładowania?
Stacje dzielą się na stacje ładowania prądem przemiennym AC i prądem stałym DC.

Na czym polega różnica między ładowaniem prądem przemiennym AC a prądem stałym DC?
Ładowanie przy pomocy ładowarki AC odbywa się po przez przetwornicę zainstalowaną w samochodzie i to jej moc określa szybkość ładowania akumulatorów trakcyjnych. Natomiast stacje ładowania DC ładują bezpośrednio baterie znajdujące się w aucie i wykorzystuje całą swoją moc. Ładowanie odbywa się do poziomu 80 % pojemności baterii.

Jak wygląda podział ładowarek ze względu na szybkość ładowania?
Wolne AC do 7 kW, przyspieszone AC do 43 kW, szybkie DC 50 -150 kW i High Power 175-350 kW.

Struktura stacji ładowania.
Ładowanie samochodów elektrycznych w 80% odbywa się przy wykorzystaniu wolnych AC i przyspieszonych DC stacji ładowania w domu, pracy sklepach i parkingach. Pozostałe 20 % sesji ładowania realizowane jest na szybkich stacjach ładowania DC.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych - podstawowe definicje

Co to jest punkt ładowania?
Jako punkt ładowania określa się element ładujący stacji ładowania, zdolny do ładowania jednego pojazdu elektrycznego zadaną mocą.

Co to jest punkt ładowania o normalnej mocy?
  • Punkt ładowania o normalnej mocy
    Punkt ładowania o mocy ≤ 22 kW, z wyłączeniem urządzeń o mocy ≤ 3,7 kW zainstalowanych w miejscach innych niż ogólnodostępne stacje ładowania, w szczególności w budynkach mieszkalnych (art. 2, pkt 18 Ustawy)

  • Punkt ładowania o dużej mocy
    Punkt ładowania o mocy większej niż 22 kW (art. 2, pkt 19 Ustawy)
Co to jest stacja ładowania?
Urządzenie budowlane obejmujące punkt ładowania o normalnej mocy lub punkt ładowania o dużej mocy, związane z obiektem budowlanym. Wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o normalnej mocy lub punktem ładowania o dużej mocy. Wyposażone w oprogramowanie umożliwiające świadczenie usług ładowania wraz ze stanowiskiem postojowym oraz – w przypadku, gdy stacja ładowania jest podłączona do sieci dystrybucyjnej – instalację prowadzącą od punktu ładowania do przyłącza elektroenergetycznego (art. 2, pkt 27 Ustawy).

Czym zajmuje się i jakie są obowiązki operatora ogólnodostępnej stacji ładowania?
Odpowiada za: budowę, zarządzanie, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty ogólnodostępnej stacji ładowania (art. 2, pkt 7 Ustawy), ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z niespełnieniem przez ogólnodostępną stację ładowania wymagań technicznych na zasadzie ryzyka (art. 5 Ustawy).

Czym zajmuje się i jakie są obowiązki dostawcy usługi ładowania?
Świadczy usługę ładowania obejmującą ładowanie oraz zapewnienie możliwości korzystania z infrastruktury stacji ładowania na potrzeby ładowania (art. 3, ust. 2, pkt 2 Ustawy). Prowadzi rozliczenia z użytkownikami pojazdów korzystającymi z jego usług w danej stacji ładowania. Udostępnia na swojej stronie internetowej informacje o cenie usługi ładowania i warunkach jej świadczenia (art. 3, ust. 2, pkt 3 Ustawy).

Jak ustawa dzieli infrastrukturę?
Ustawa dzieli infrastrukturę na:
  • Stacje ładowania stanowiące urządzenia związane z obiektami budowlanymi, które najczęściej są instalowane na ścianach budynków, w tym w garażach.

  • Stacje ładowania o charakterze wolnostojącym, przybierające formę tzw. słupków.
Jak ustawa wyróżnia stacje?
Stacje ładowania o charakterze ogólnodostępnym Stacje, do których dostęp nie jest nieograniczony.

Jaka jest definicja ogólnodostępnej stacji ładowania?
Stacja ładowania dostępna na zasadach równoprawnego traktowania dla każdego posiadacza pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego (art. 2, pkt 6 Ustawy).

Proces budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych

Czy budowa stacji ładowania wymaga uzyskania pozwolenia na budowę?
Budowa zarówno stacji ładowania, jak i punktów ładowania, w rozumieniu Ustawy, co do zasady nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę (art. 29, ust. 1, pkt 8a Prawa budowlanego).

Czy budowa stacji ładowania wymaga zgłoszenia budowy stacji ładowania?
Tak wymaga Zgłoszenia budowy stacji ładowania do organu administracji architektoniczno-budowlanej (art. 30, ust. 1, pkt 1a Prawa budowlanego) lub Sporządzenia planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (art. 29a, ust. 1 Prawa budowlanego).

W jaki sposób można przyłączyć stacje ładowania?
Stacje ładowania można przyłączyć do istniejącej już wewnętrznej sieci elektroenergetycznej.
Lub
Przyłączyć stacje ładowania do elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej OSD.

Czy do sprzedaży usługi ładowania samochodów elektrycznych wymagana jest koncesja?
Koncesja nie jest wymagana gdyż ładowanie w punkcie ładowania nie stanowi sprzedaży energii elektrycznej.

Kiedy konieczne jest wykonanie badań technicznych przez UDT?
Przed oddaniem stacji do eksploatacji każdorazowo w przypadku naprawy lub modernizacji stacji.

Udogodnienia i zachęty dla posiadaczy samochodów elektrycznych

Jakie są zachęty finansowe i podatkowe dla osób decydujących się nabyć auto elektryczne lub hybrydowe plug-in?
  • AKCYZA DO 01/01/2021
    Zwolnienie BEV i pojazdów napędzanych wodorem
    Zwolnienie PHEV (o poj. silnika spalinowego do 2000 cm3

  • PODATEK PIT/CIT
    Odpis z tytułu zużycia samochodu osobowego będącego BEV stanowi koszt uzyskania przychodu do wartości nieprzekraczającej 30 tys. euro (pozostałe pojazdy do 20 tys. euro).
Jakie są przywileje dla posiadaczy samochodów elektrycznych?
  • Parkowanie - Samochody elektryczne BEV zwolnione są z opłat za postój na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania.

  • Wyznacza stanowiska postojowe przy ogólnodostępnych stacjach ładowania – BEV i PHEV mogą korzystać z tych miejsc wyłącznie podczas ładowania Ponadto Może wyznaczyć miejsca parkingowe dla BEV, PHEV i pojazdów napędzanych CNG/LNG również poza ogólnodostępnymi stacjami ładowania w celu promocji pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.

  • Buspasy - Do 01/01/2026 Dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych BEV. Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów BEV po buspasach od liczby osób w pojeździe.

  • Nieograniczony darmowy wjazd do Stref Niskoemisyjnego Transportu ustanawianych w centrach miast.